NULL string(0) ""

Uchwała nr XI/58/03Rady Gminy Świekatowoz dnia 28 października 2003w sprawie Statutu Gminy ŚwiekatowoNa podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz, U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U- z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami}

Uchwała nr XI/58/03
Rady Gminy Świekatowo
z dnia 28 października 2003


w sprawie Statutu Gminy Świekatowo

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz, U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U- z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami}


Rada Gminy uchwala :
STATUT GMINY Świekatowo Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1.
Uchwała określa:
1) ustrój Gminy Świekatowo,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych
Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Świekatowo, komisji Rady Gminy,
tryb pracy Wójta Gminy Świekatowo, zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy
oraz korzystania z nich.
 §2.
 Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
Gminie - należy przez to rozumieć gminę Świekatowo,
Radzie - należy przez to rozumieć Rad? Gminy Świekatowo,
Komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Świekatowo,
Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady
Gminy Świekatowo,
Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Świekatowo,
Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Świekatowo. Rozdział II. Gmina
§3.
Gmina Świekatowo jest podstawową jednostką lokalnego samorządu
terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy
ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową,
realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez
swe organy.
§4.
Gmina położona jest w powiecie świeckim, w województwie kujawsko-
pomorskim i obejmuje obszar 64,74 km2.
Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:50.000, stanowiąca
załącznik do Statutu.
W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, oraz -
stosownie do potrzeb lub tradycji - inne jednostki pomocnicze.
Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

 §5.
l .W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§6.
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Świekatowo.
Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy
§7
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki
pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma
obejmować, albo organy Gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z
inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości -
uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi
społeczne.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§8.
Uchwały, o jakich mowa w § 7 ust. l powinny określać w szczególności:

1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4)nazwę jednostki pomocniczej.
 §9.
1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach
budżetu Gminy.
2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami
wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań
spoczywających na tych jednostkach.
§10.
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje
Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach
określonych w statutach tych jednostek.
§11
l. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady.
2. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział IV. Organizacja wewnętrzna Rady
§12.

Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§13.
Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w
zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają roczne
sprawozdania ze swojej działalności.

§14.
Do wewnętrznych organów Rady należą:

1)Przewodniczący,
2)Wiceprzewodniczący,
3)Komisja Rewizyjna,
4)Komisje stałe, wymienione w Statucie,
Doraźne komisje do określonych zadań.

 §15.
1. Rada powołuje następujące stale komisje:

1)Rewizyjną-wykonuje zadania kontrolne określone w § 79 i § 80 niniejszego
Statutu.
2)Gospodarczą - której zakres działania jest następujący ; rolnictwo, leśnictwo,
budownictwo, inicjatywy gospodarcze, planowanie przestrzenne, finanse itp.
3)Społeczną- która zajmuje się następującymi sprawami : bezpieczeństwem publicznym, zdrowiem, oświatą, kulturą fizyczną i sportem , opieką społeczną, działalnością samorządową i organizacji społecznych, promocją gminy, integracją europejską itp.
2. Radny może być członkiem 1 komisji stałej.
3.W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§16.
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady.
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
4. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien
obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
5. Przewodniczący jest upoważniony do reprezentowania Rady na
zewnątrz.
§17.
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) sprawuje policję sesyjną,
4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
6) podpisuje uchwały Rady,
7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez
radnych ich mandatu.
§18.
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§19
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia
Rady pracami komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. l dokonuje
Przewodniczący Rady.
§20

Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy,
zatrudniony na stanowisku d.s. obsługi Rady.
Obsług? biurową Sesji / wysyłanie zawiadomień, wyciągów z
protokołów itp. / sprawuje pracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu z
Przewodniczącym Rady. 3. Pracownik o którym mowa w pkt. l podlega w sprawach merytorycznych
Przewodniczącemu Rady.
Rozdział V. Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady
§21
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2.Oprócz rozstrzygnięć, o których mowa w ust. l Rada może podejmować:

postanowienia proceduralne,
deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do
określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.
opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny. 3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§22.
L Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady oraz zwołane w zwykłym trybie .
2. Przygotowanie sesji
§23. 1.Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:

ustalenie porządku obrad,
ustalenie czasu i miejsca obrad, 3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał,
dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia •
Wiceprzewodniczący.
O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych
powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad w skuteczny
sposób.
Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej
uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu dostarcza się radnym
najpóźniej na 10 dni przed sesją.
W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może
podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek
o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad,
przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno
być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty. §24.
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta
ustala listę osób zaproszonych na sesję.

W sesjach Rady uczestniczą -- z głosem doradczym • Wójt oraz
Sekretarz i Skarbnik Gminy.
Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy
gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady. 3. Przebieg sesji
§25.
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§26.
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§27.
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§28.
1. Sesja odbywa się najednym posiedzeniu.

Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego. Rada może
postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym
terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. l Rada może
postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku
obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych
materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie
właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez uspra
wiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole. §29.
Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
§30.

Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy
swego ustawowego składu.
Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych
w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże
Rada nie może wówczas podejmować uchwał. §31.
l. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. l
wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród
radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców,
rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego,
sprawdzanie ąuorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym
charakterze. §32.
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego
Rady formuły: “Otwieram sesję Rady Gminy Świekatowo".
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§33.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§34.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:

przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie
międzysesyjnym,
sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z
wykonania uchwał Rady,
rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
interpelacje i zapytania radnych,
odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
wolne wnioski i informacje. §35.
1. Sprawozdanie o jakim mowa w § 34 pkt 3 składa Wójt lub jego zastępca.
2. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub
sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§36.
1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta .
2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym
charakterze.

Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego,
będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego
Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację wójtowi. W trakcie obrad sesji interpelacja może być złożona ustnie.
5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie
21 dni - na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
Na interpelacje złożone ustnie w trakcie sesji może być udzielona również ustna odpowiedź.

Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub wyznaczony przez niego
pracownik.
W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący
może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego
uzupełnienia odpowiedzi. 8.Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach na piśmie i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady.
§37.

Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w
celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub
ustnie, w trakcie sesji Rady.
Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany
udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. §38.

Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku,
otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w
uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego
Rady.
Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym. §39.
L Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy".

Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób
oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji. Przewodniczący
Rady przywołuje radnego “do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku
może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady
zaproszonych na sesję i do public/.ności. 5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać
opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub
wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§40.
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad,
informując o tym Radę.
§41.
1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:

stwierdzenia quorum,
zmiany porządku obrad,
ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
zarządzenia przerwy,
odesłania projektu uchwały do komisji,
przeliczenia głosów,
przestrzegania niniejszego statutu 2.Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za" i jednego głosu “przeciwko" wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§42.

Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada
może jednak postanowić inaczej.
Postanowienie ust. l nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej
nieobecności zainteresowanego na sesji. §43.

Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję.
W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub
Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli
zaistnieje taka konieczność przygotowania poprawek w rozpatrywanym
dokumencie.
Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę
głosowania. 3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia
głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu
zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku
głosowania.
§44.
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję,
wypowiadając formułę “ Zamykam sesję Rady Gminy Swiekatowo".

Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno
posiedzenie. §45.

Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze
odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji. 3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych
omyłek.
§46.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§47.

Protokół z sesji musi odzwierciedlać jej przebieg.
Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
numer , datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i
protokolanta,
stwierdzenie prawomocności posiedzenia, 3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem
przyczyn nieobecności,

odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
ustalony porządek obrad,
przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty
zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów
zgłoszenia pisemnych wystąpień,
przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za", “przeciw" i
“wstrzymujących" oraz głosów nieważnych,
wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół. §48.
1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą
zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu
rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. l nie zostanie uwzględniony,
wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po
rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§49.

Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę
zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób
nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego
Rady.
Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 5
dni od dnia zakończenia sesji.
Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady
doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych
działań, z dokumentów tych wynikających. 4. Uchwały
§50.

Uchwały, o jakich mowa w § 21 ust. l, a także deklaracje, oświadczenia
apele i opinie, o jakich mowa w § 21 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych
dokumentów.
Przepis ust. l nie dotyczy postanowień proceduralnych. §51.
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada Wójt, Komisja i nie mniej niż 4
radnych, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

tytuł uchwały,
podstawę prawną,
postanowienia merytoryczne,
w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały, 5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia
sprawozdania po jej wykonaniu,
6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
3.Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz ustną informację o skutkach finansowych jej realizacji.
4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.
§52.
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§53.
1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po
zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami
administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia
przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
2. Postanowienie ust. l nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika,
że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.
§54.

Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie
stanowią inaczej.
Przepis ust. l stosuje si? odpowiednio do Wiceprzewodniczącego
prowadzącego obrady. §55.
1. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
4. Procedura głosowania
§56.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§57.
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad,
przelicza oddane głosy “za", “przeciw" i “wstrzymujące się", sumuje je i
porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub
ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w
protokole sesji.
Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć
radnych. 4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§58.
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart
ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób
głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja
Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia
sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy
obecności.

Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje
protokół, podając wynik głosowania.
Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do
protokołu sesji. §59.
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie
precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego
redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji
wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie
wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania
nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z
wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący
obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się
kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§60.

Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie
zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej
kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o
podjęcie uchwały.
Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów
projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej
kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których
przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do
projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały
kilku poprawek stosuje się zasadę określonąw § 60 ust. 2.
Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą
poprawek do projektu uchwały.
Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za
przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek
wniesionych do projektu uchwały. 7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust.
6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie
zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§61.
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek
lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za" niż “przeciw". Głosów
wstrzymujących się i nieważnych nic dolicza się do żadnej z grup głosujących
“za" czy “przeciw".
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości,
przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę
głosów.
§62.
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi
wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy
pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących
się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza,
że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą
ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
5. Komisje Rady
§63.

Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań
komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
Postanowienie ust. l nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady. §64.

Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym
Radzie.
Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych
zmian. §65.

Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi
komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami,
jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazująje Radzie.
Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub
Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać
posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania §66.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji.
§67.
1. Komisje pracująna posiedzeniach.
2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o
posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§68.
1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
2. Przepis ust l stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji i zespołów powołanych przez Radę.
§69.
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą, większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
6. Radni
§70.

Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji
podpisem na liście obecności.
Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji,
winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne lub ustne
wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji. §71.
1. W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od
wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o
udzielenie radnemu upomnienia.
2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. l Rada podejmuje po
uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że okaże się to
niemożliwe.

§72.
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o
rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do
szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie
Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. l Rada
powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§73.

Wójt wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego
Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach
związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego. 7. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§74.
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu
terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych
spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych
jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub
upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu
terytorialnego.
§75.
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki
samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji
postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym
regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
»
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§76.
1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy
Przewodniczącego oraz jednego członka.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja
Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§77.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje prac? Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca.
§78.

Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej
działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość
lub interesowność.
W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
oraz członka decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada. 4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
2. Zasady kontroli
§79.
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek
organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

legalności,
gospodarności,
rzetelności,
celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową
kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§80.
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.
§81.
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub
obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe -- obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu
działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego
działalności,
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli
zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§82.
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie
ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli
kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
§83.
1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich
zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających
stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie
kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu
kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są
niezwłocznie.
5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w
każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno
kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§84.

Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający
bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności
kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej
działalności według kryteriów ustalonych w § 79 ust. l.
Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku
postępowania kontrolnego. 3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z
prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty,
wyniki oględzin, oświadczenia świadków, opinie biegłych oraz pisemne
wyjaśnienia kontrolowanych.
S.Tryb kontroli
§85.
1. Kontroli kompleksowych dokonuje Komisja Rewizyjna w pełnym 3 - osobowym składzie.
§86.
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia
popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym
kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta wskazując dowody
uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta kontrolujący zawiadamia o tym
Przewodniczącego Rady.
§87.

Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki
i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności
przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do
przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i
pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania
czynności, o których mowa w ust. l i 2, obowiązany jest do niezwłocznego
złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu
obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach
innych, niż określone w ust. 3 §88.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu. 4. Protokoły kontroli
§89.
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 2 dni
od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:

nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
imię i nazwisko kontrolujących,
daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli
wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego
podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w
protokole,
datę i miejsce podpisania protokołu,
podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o
odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy. 2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co
do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§90.
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce
Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. l składa się w terminie 7 dni od daty
przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego
do podpisania.
§91.
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Wójt Gminy i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§92.

Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w
terminie do końca stycznia.
Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:  

terminy odbywania posiedzeń,
terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej. 3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§93.

Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie najpóźniej do końca
stycznia każdego roku -- roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku
poprzednim.
Sprawozdanie powinno zawierać:
liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną, 3.Poza przypadkiem określonym w ust. l, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§94.

Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej
Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie
są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej
inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny
umotywowany wniosek:
Przewodniczącego Rady lub leż pisemny wniosek:
nie mniej niż 5 radnych,
nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej. 4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych
lub ekspertów.
W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej
członkowie oraz zaproszone osoby.
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który
winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w
posiedzeniu. §95.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§96.
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.
§97.
1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych
uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu
funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości
rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag,
informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na
przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do
przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu
kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej
przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
§98.
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział VII Zasady działania klubów radnych
§99
Radni mogą tworzyć kluby radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 100
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 4 radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu
Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się :
l/ nazwę klubu,
II listę członków
3/ imię i nazwisko przewodniczącego klubu
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 101

Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów. §102

Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest
równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich
członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co
najmniej polowy członków klubu.
Kluby podlegają rozwiązaniu uchwalą Rady, gdy liczba ich członków
spadnie poniżej 4. §103
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§104

Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem Gminy.
Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania
regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów. §105

Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w
zakresie organizacji i trybu działania Rady.
Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady włącznie
przez swych przedstawicieli. §106
Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Rozdział VIII. Tryb pracy Wójta
§107 Wójt wykonuje :

uchwały Rady,
jemu przypisane zadania i kompetencje określone ustawami i niniejszym
Statutem. 3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie na mocy przepisów
obowiązującego prawa - należy do niego,
§108.
Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 107 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta.
Rozdział IX. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta.
§109.
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§110.
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§111.

Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się u
pracownika zajmującego się obsługą Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy.
Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są w
sekretariacie Urzędu w dniach pracy Urzędu Gminy. 3. Ponadto dokumenty określone ustawą o dostępie do informacji
publicznych umieszczone są w powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§112.
Realizacja uprawnień określonych w § 109 i 110 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
§113.
Uprawnienia określone w § 111 nie znajdują zastosowania:

w przypadku wyłączenia-na podstawie ustaw-jawności.
gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile
ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego. Rozdział X. Postanowienia końcowe

§114.
Traci moc uchwała Nr XXVI/155/01Rady Gminy z dnia 31.08.2001 r. w sprawie Statutu Gminy Świekatowo.
§115.
Uchwala wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Lech Ciechanowski

Uchwała nr XI/58/03 (35kB) plik



metryczka


Opublikował: karol sznajdrowski (8 grudnia 2004, 08:34:19)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1265